پیج تخصصی روانشناسی کودک

پیج اینستاگرام : child.time@

شما جز کدام گروه از والدین هستید؟ سخت گیر یا آسان گیر؟

1399/2/21 15:16
نویسنده : سحر معیری
218 بازدید
اشتراک گذاری

تأثیر رفتار پدر و مادر بر شخصیت و رشد کودک، قابل انکار نیست. اگرچه هر پدر یا مادری رفتار، عادات و روش‌های خاص خود را دارد، ولی می‌توان رفتار همه پدر و مادرها را در یکی از چهار گروه زیر جای داد.

1.والدین بی تفاوت
این رویکرد به معنای بی توجهی کامل است؛ این والدین نه از کودکشان چیزی می‌خواهند و نه به نیازهای او پاسخ می‌دهند. آن‌ها در واقع هیچ روش خاصی را در پیش نمی‌گیرند؛ برای کودک، قانون یا وظیفه‌ای تعیین نمی‌کنند؛ از نظر عاطفی او را تأمین نمی‌کنند و در کل، خود را درگیر زندگی فرزندشان نمی‌کنند.
کودکانی که چنین پدر و مادری دارند، از آزادی نامحدود برخوردار هستند و معمولاً در مدرسه عملکرد ضعیفی دارند.

2. والدین آسان‌گیر
این پدر و مادرها معمولاً کنترل کافی بر رفتار فرزندشان ندارند. بیشتر از اینکه از کودک چیزی بخواهند، به نیازهای او توجه می‌کنند، رفتاری نرم و ملایم دارند و به راحتی تسلیم خواسته‌های کودک می‌شوند. این افراد معمولاً سعی می‌کنند با فرزندشان کنار بیایند و او را تنبیه نکنند.

3. والدین سخت‌گیر
این افراد به فرزندان خود هیچ آزادی‌ای نمی‌دهند، مرتباً او را تحت فشار می‌گذارند، همواره به دنبال اعمال قدرت خود هستند و تصمیم‌ها و دستورات خود را توجیه نمی‌کنند. این والدین، خواهان اطاعت بی چون و چرای فرزندان هستند و پرسشی مانند «چرا؟» را با جمله‌ای مثل «چون من می‌گویم» پاسخ می‌دهند.
این پدر و مادرها اغلب به روش‌های تنبیه بدنی یا کلامی متوسل می‌شوند و مرتب اشتباهات کودک را به او یادآوری می‌کنند.

4. والدین آزاد اندیش
رابطه این والدین با فرزندانشان بر پایه نوعی دموکراسی و احترام دوطرفه استوار است. این افراد به خواسته‌های فرزندشان توجه می‌کنند، ولی در مقابل، توقعاتی از او دارند. خواسته‌ها و انتظارات خود را صریحاً به فرزند خود اعلام می‌کنند، ولی او را تحت فشار قرار نمی‌دهند؛ به فرزندشان محبت می‌کنند، ولی قوانین و وظایفی را نیز برای او تعیین می‌کنند.

شما جز والدین سخت گیر هستید یا آسان گیر؟
شما جز والدین سخت گیر هستید یا آسان گیر؟
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)